گزارش برنامه بازدید از مجموعه تخت سلیمان و غار کرفتو

تاریخ اجرای برنامه:    22 و 23 دی ماه 1390

هزینه برنامه:              30000 تومان

سرپرست برنامه:          وحید عامری

تعداد اعضای شرکت کننده:    11 نفر

 

شرح برنامه:

برنامه بازدید از تخت سلیمان و غار کرفتو روز پنج­شنبه 22 دی­ماه از ایستگاه راه­آهن تهران شروع شد. قرار بر این است که با قطار ساعت 4:10 میانه عازم زنجان شویم اما با 20 دقیقه تاخیر ساعت 4:30 قطار حرکت می­کند. 16 بلیت تهیه شده بود که عملا یک سالن قطار را در اختیار داشتیم. ساعت حدود 9 شب است که به زنجان می­رسیم. با سه ماشین کرایه خود را به منزل یکی از دوستان می­رسانیم. قرار است شب را در آنجا بگذرانیم و فردا صبح زود برنامه را آغاز کنیم. ساعت 5 صبح روز جمعه از خواب بیدار می­شویم. تا ساعت 6 صبحانه خورده شده و وسایل جمع شده است. از دوستمان تشکر کرده و خداحافظی می­کنیم و سوار مینی­بوس می­شویم. قرار بر این است که از جاده دندی به تخت­سلیمان و از آنجا به غار کرفتو برویم. وضعیت هواشناسی دمای هوا را در صبح روز برنامه در شهرستان تکاب 6- درجه ذکر کرده است بنابراین تصمیم گرفتیم که از تخت سلیمان رد شده و ابتدا از غار کرفتو بازدید کنیم تا حوالی ظهر که هوا کمی گرمتر شد به تخت سلیمان برگردیم.. اما پس از سوار شدن به مینی­بوس و مذاکره با راننده به این نتیجه می­رسیم که جاده دندی ممکن است در این فصل از سال زیاد مناسب نباشد. بنابراین از خیر این جاده می­گذریم و قرار  می­شود که از جاده زنجان-بیجار مسیر سفر را ادامه دهیم.  فاصله بین زنجان تا تکاب از جاده دندی 175 کیلومتر است و بین 5/2 تا 3 ساعت می­توان آن را طی کرد، اما طی کردن مسیر از این جاده 4 ساعت زمان برد. بنابراین ابتدا از زنجان به بیجار و از آنجا به تکاب رفتیم. ساعت حدود 10 صبح است که به تکاب می­رسیم و از آنجا بی فوت وقت وارد جاده­ای می­شویم که پس از طی 37 کیلومتر ما را به غار کرفتو می­رساند. جاده­ای که از تکاب به غار کرفتو می­رود جاده­ای یک بانده و با کیفیت آسفالت خوب است. اما متاسفانه در این فصل از سال صطح جاده از یخ و برف پوشیده شده و راننده مجبور است تمام مسیر را با دنده سنگین حرکت کند. چاره ­ای نبود، از زمان­بندی بسیار عقب افتاده بودیم. متاسفانه یخ­بندان بودن این جاده ها هم خارج از پیش­بینی ما قرار داشت. به هرحال ساعت حدود 11:30 صبح است که به محوطه غار کرفتو می­رسیم. متصدی غار که از اهالی روستای یوز­باش کندی­است و این روستا در فاصله کمی از غار کرفتو قرار گرفته چراغ­های داخل غار را برای ما روشن می­کند. درون غار معمولا راهنما وجود ندارد و بیشتر قسمت­هایی از آن دارای روشنایی­است که به عنوان سکونت­گاه طی ادوار مختلف مورد استفاده قرار گرفته.(برای مثال کتیبه­ای در این غار به زبان یونانی دیده می­شود که البته به مقدار زیادی تخریب شده است) ونیز قسمت­های زیادی از آن فاقد روشنایی­است و امکان گم شدن در غار نیز وجود دارد. بازدید از غار حداقل به یک تا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد ونیز دارای پنج طبقه است. به هر حال بازدید ما از غار نیز یک ساعت طول می­کشد. ساعت حدود 12:30 است که از غار خارج شده، سوار مینی­بوس می­شویم و از همان جاده مجددا به سمت تکاب بازمی­گردیم تا به تخت سلیمان برویم. حوالی ظهر هوا اندکی گرمتر شده و قسمتی از یخ­های کف جاده نیز آب شده است و ماشین در راه بازگشت اندکی تندتر حرکت می­کند. حدود ساعت 2:45 بعداز ظهر است که زندان سلیمان را که بر روی کوهی در کنار جاده قرار گرفته می­توانیم ببینیم. از ماشین پیاده شده و از این کوه بالا می­رویم. دهانه­ای عظیم به عمق 85 متر به­صورت پرتگاهی خوفناک و باعظمت روبرویمان قرار گرفته. با احتیاط کنار دهانه نشسته و آن را نظاره می­کنیم. پس از چند دقیقه به پایین کوه بازگشته و دوباره سوار مینی­بوس می­شویم تا به مجموعه تخت سلیمان برویم. پس از ورود به تخت سلیمان وارد مجموعه بناها می­شویم. برف بسیاری باریده است. تنها قسمت­هایی از مسیر بازدید در اطراف بناها برف­روبی شده. اما برف زیاد، گشت و گذار در اطراف تمامی بناها را اندکی مشکل کرده. بازدید ما از این مجموعه هم یک ساعتی زمان می­برد. ساعت20 :4 بعدازظهر است که به­خاطر سرمای هوا و با توافق سایر اعضا از خیر خوردن ناهار در داخل مجموعه می­گذریم و ترجیح می­دهیم که ناهار را داخل ماشین صرف کنیم. با توجه به کمبود وقت و اینکه حداقل 3 ساعتی از زمان­بندی عقب بودیم راننده را راضی می­کنیم تا از جاده دندی به زنجان بازگردد. مسیر را تا ابتدای جاده می­رویم. راننده ابتدای جاده توقف می­کند و با چند ماشین سواری که از جاده دندی به تخت سلیمان آمده­اند صحبت می­کند. از قرار معلوم جاده لغزنده است و پرتگاه­های زیادی دارد که عبور از آن را ناامن می­کند. بنابراین مجددا مجبور می­شویم تا به تکاب برگشته و از تکاب به بیجار و از آنجا به زنجان برویم. لااقل آنچه مشخص است یخ­های کف جاده را از روی نقشه نمی­توانستیم ببینیم. اما کار از کار گذشته و مطمئننا به قطار عصر نخواهیم رسید. به هرحال مجددا این مسیر را سوار بر مینی­بوس طی می­کنیم تا بعد از حدود 4 ساعت و در حالی که از بلیت قطار ساعت 5:30 عصر جا مانده­ایم ساعت 8:30 شب وارد ترمینال اتوبوس­رانی زنجان شویم و ساعت 9 شب به تهران برگردیم. متاسفانه مه و برف نیز در راه بازگشت به تهران سرعت اتوبوس را کندتر کرده بود و این بود که حوالی 1 بعد از نیمه شب وارد ترمینال آزادی تهران می­شویم و برنامه به پایان می­رسد.

 

 

 

 

پیشنهادها: 

 

  • بهترین فصل سال برای بازدید از تخت سلیمان و غار کرفتو فصل بهار است. متاسفانه در این برنامه برف و سرمای هوا، هم مارا از زمان­بندیمان عقب انداخت و هم باعث شد که ما آنطور که باید نتوانیم محوطه تخت­سلیمان و ابنیه داخل مجموعه را بازدید کنیم.

 

  • جاده­ای که از زنجان به تخت سلیمان می­رود و به جاده دندی مشهور است، جاده­ای باریک و پرپیچ و خم است که بوران­خیز است و به­دلیل داشتن چند معدن در اطراف آن مورد استفاده ماشین­های سنگین قرار می­گیرد. لذا تردد در آن مخصوصا در این فصل از سال به هیچ وجه توصیه نمی­شود. همچنین جاده دیگری که از تکاب به غار کرفتو می­رود اگر­چه کیفیت خوبی دارد اما در این فصل سال پوشیده از برف و بسیار یخبندان است و عبور از آن را بسیار مشکل می­کند.

 

  • برای بازدید از غار کرفتو مبلغ 300 تومان و برای بازدید از مجموعه تخت­سلیمان مبلغ 500 تومان باید بپردازید که البته این مبالغ شامل فصولی از سال می­شود که وضعیت هوا مناسب­تر است و گردشگران بسیاری برای بازدید به این مجموعه­ها می­آیند. در این فصل از سال که هوا بسیار سرد است و به­ندرت بازدیدی انجام می­شود نه مبلغی اخذ می­شود و نه راهنمایی حاضر است. لذا اگر قصد کردید در این فصل از سال از این دو مجموعه دیدن کنید حتما با متصدی آن و مجموعه میراث فرهنگی هماهنگی­­های لازم را به عمل آورید.

 

  • قسمت­هایی از غار کرفتو که به عنوان سکونت­گاه در دوره­هایی از تاریخ مورد استفاده قرار گرفته تنها بخشی از این غار را تشکیل می­دهد. این بخش و نیز بخش­های دیگری از غار دارای چراغ­هایی­است که روشنایی آن را تامین می­کند. اما بسیاری از قسمت­های غار نیز وجود دارد که فاقد روشنایی­است بنابراین حتما توصیه می­شود که هدلایت به همراه داشته باشید.

 

 

شماره تلفن­های مورد نیاز:

 

میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان:   7-3285725-0871

آقا حامد متصدی غار کرفتو:      09189785759

آقای صیادی راننده مینی­بوس:   09124417147

 

 

 

بیلان مالی سفر :

 

هزینه بلیت قطار رفت و برگشت:             72000=2*16*2250

هزینه مینی­بوس:                                                   200000

هزینه تاکسی:                                                            6000

هزینه بلیت اتوبوس:                                                  60500

جمع هزینه­ها:                                                       338500

مبلغ دریافتی از اعضای شرکت کننده:      330000=30000*11

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: وحید عامری

پاسخ دهید